האם אופניים חשמליים מתאימים לירושלים?

בגדול – חלק כן וחלק לא. תלוי במסלול קודם כל, ותלוי במשקל הרוכב הרבה יותר מבמישור. וכמובן – באופניים.

יש לי פנטזיה זה זמן רב, לבנות דף אינטרנט שבו אפשר יהיה לסמן מסלול, ולראות איזה אופניים חשמליים מתאימים (מתוך אוסף דגמים כולל קיטים), או לחלופין לבחור קיט, משקל רוכב ונקודת התחלה, ולראות “שושנת רוחות” של מסלולים אפשריים אמיתיים – לא סתם מעגל מוערך (כפי שאני מראה לפעמים). אבל עוד לא הגעתי לזה. רחל הגיבה ושאלה אם מתאים אופניים חשמליים לירושלים, אז היא הדליקה אצלי רצון להתחיל לחשב את זה.

סימולציה של המנוע+מצבר יש אצל ebikes.ca. מתוך זה אפשר לדעת מהירות לעומת צריכת אנרגיה ומומנט אפשרי. לחישוב למטה לקחתי נתונים של יצרני מנועים וקיטים מעולים, crystalyte. את זה צריך לסגור מול האנרגיה הדרושה עבור מהירות נסיעה ושיפוע של כביש. זה כולל בעצם את המשוואה שמופיעה פה. ועכשיו כל מה שחסר זה להצליב עם מידע לגבי המסלול, מתוך google maps או כל תוכנת GIS אחרת ויש תוצאה. התוכנה הזו שמבוססת על גוגל יודעת להוציע חתך של מסלול, אבל מכיון שאין לה את ישראל (יש איזה סינון של המידע הגיאוגרפי של ישראל במפות של גוגל שתלוי במיקום השרת. פוליטיקה בגרוש. או בביט), זה נראה כך –

וזה חתך העליות לעומת מרחק נסיעה (בערך – הייתי צריך לנחש לפי המסלול שגוגל חישב בין גילה להר הצופים) –

אז כשמחשבים קטע קטע את ההספק שצריך, לעומת המהירות האפשרית עם המנוע בכל שיפוע, מקבלים על המסלול הזה (19 ק”מ) כ-45 דקות נסיעה, עם צריכה כוללת של כ-350 וואט-שעה. זה מצבר רציני, קצת יותר גדול מהמקובל. מצברים על אופני 36 וולט יהיו 10 אמפר-שעה באופן רגיל, שזה כאילו מספיק (10*36 = 360 וואט-שעה) אבל לא באמת, כי אי אפשר לפרוק עד הסוף אף פעם. צריך פה לפחות 12 אמפר-שעה. כמובן שזה לפי מנוע כללי, ויש פידול משולב (יש שיפועים של 20% במסלול הזה!), אבל אם מחשבים, רב האנרגיה מגיעה מהמנוע.

אבל – אין תחליף לניסיון.

מה שכן אפשר לומר בודאות לגבי ירושלים – היא שהיא תרוויח הרבה מאופנים חשמליים. המסלול של רחל הוא גבולי, אבל למסלולים של 5-10 ק”מ יש התאמה נהדרת לאופנים חשמליים. אבל צריך הספק של 350 וואט. זה מוביל אותי לספר, שהתקנות שאומצו בתקופת מופז במשרד התחבורה היו של האיחוד האירופי, שלקח 250 וואט בתור המקסימום שלו. זה יהיה מאוד עצוב לחיפה וירושלים אם אנו נאמץ זאת. עדיף ללכת כמו מדינה אירופאית אך הררית, שוויץ, שהחליטה שההספק יהיה 500 וואט. עכשיו שישראל כץ נמצא במשרד התחבורה – זה הזמן להפציר בו להעביר את האישור לתקינה של אופניים חשמליים, ולהתחשב בירושלמים שביננו באותה הזדמנות, ולהעלות את ההספק ל-500 וואט.

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

7 Responses to האם אופניים חשמליים מתאימים לירושלים?

  1. הגעתי אליך דרך JIK,
    ניתוח מרשים – תודה.

    אתה מדגים באופן מקסים בדיוק את הדבר עליו מדברים החבר’ה כאן:
    http://www.talgalili.com/?p=832
    (שטוענים כיצד מיפוי דיגיטלי משנה את חיינו)

    תודה 🙂

    טל

    נ.ב: תתקין בבקשה
    subscribe to comments
    על הבלוג, כדי שאפשר יהיה לקבל דיוור על תגובות חדשות לפוסט הזה …

  2. שחר says:

    היי חנן! זה רק אני או שמחירי הערכות של ביונקס שילשו את עצמם? בגוגל פרודקטס קיט של 350 וואט עולה יותר מאלף דולר. האם אנו עדים לקפיצת מחירים בעקבות גל של ביקוש או שאני מתבלבל?
    שחר

  3. חנן says:

    לא, הביונקס תמיד היו יקרים. בין 1200-1500$ הם עלו לפני 3 שנים, וגם היום. הקיטים הזולים הם בין 300-500$ , וזה בפרוש לא הביונקס.

  4. שחר says:

    תודות על התיקון. ועוד שאלה אם יורשה לי, עכשיו שנכנסו התקנות לגבי הנסיעה על אופניים חשמליות האם אפשר להזמין מחול בדואר בלי להסתכן בהחרמות וכו? יש לך מושג היכן ניתן למצוא מידע רשמי על הנושא?

  5. חנן says:

    מה אתה מדבר – עוד לא נכנסו שום תקנות. מופז הצהיר, המשרד נתן חוות דעת חיובית על התקנות האירופאיות, אבל שום דבר עוד לא עבר.
    אין עוד שום אפשרות להזמין דרך הדואר, הכל חרגיל…
    אנחנו מנסים ליזום המשך לנושא הזה, ואני מפציר בך לשלוח מייל למשרד התחבורה עוד היום ולספר להם שגם אתה מחכה להם.

  6. בריג'י says:

    הי חנן אני ”ירוקה” , ירושלמית ,לא צעירה במיוחד ולא קלת-משקל
    ומעוניינת ל עבור להתנייד באופניים חשמליות. מתאימות ונוחות. האם תוכל לעזור לי ?
    בתודה
    בריג’י 0522894056

  7. חנן says:

    הי בריג’י,
    אני ממליץ לך בחום לפנות ל-freedomebikes שנמצאים בעירך ולעשות סיבוב על הכלים שלהם.
    זה ההתחלה הכי טובה לדעתי.
    הם יושבים במושבה הגרמנית
    http://www.freedomebikes.com/Contacts.html

    חנן.

Leave a Reply

Your email address will not be published.