מודדים

יש רוח בישראל. למי שאומר לכם אחרת – אני הייתי מפנה למפת נתוני הרוח של ישראל אבל עדיין אין אחת שלמה וזמינה. רק החלק הדרומי קיים. אז אני יכול להפנות לרמת הגולן, לאבי זעירא, הבעלים היחידים של טורבינת רוח קהילתית גדולה – 250 Kw הספק מותקן – בישראל. נקווה שזה ישתנה בקרוב! יש תקנות ואפשר למכור לרשת החשמל חשמל מטורבינות רוח קטנות (עד 15 Kw) וקהילתיות (15 – 50 Kw) במחיר מועדף, כמו עם הפאנלים הסולאריים. אבי לעומת זאת, הרים אתמול תורן מדידה בריא פלוס פלוס בדרום רמת הגולן, בהר בני צפת ליד הטורבינה שלו, כדי לברר את משטר הרוחות שם. הוא רוצה לשים טורבינה חדשה, גדולה יותר, ולעשות יותר חשמל נקי ורווחי. כל הכבוד! התמונות לפניכם –

goingUp

stillGoing

ThereItIs

על התורן כ-4 מדי מהירות רוח, ומד כיוון רוח (למעלה, בניצב למד המהירות הכי גבוה). המטרה במדידת מהירות הרוח בגבהים שונים היא לקבל את פרופיל השינוי של המהירות עם הגובה, וכך אפשר לחזות מה תהיה המהירות בין המדים, או מעל המדים. את מדידת הכיוון צריך מכמה סיבות. אחת – טורבינות גדולות עובדות טוב יותר אם משטר הרוחות מסודר, והכיוון לא משתנה כל הזמן. אבל כך זה בדרך כלל, או לפחות בהמון אתרים. הסיבה השניה והחשובה יותר, היא שאנחנו כמעט תמיד נרצה לקחת מדידות על פרק זמן קצר (שנה) ולעשות קורלציה למדידות ארוכות טווח מאתר קרוב (של 5 שנים נאמר). הקורלציה תהיה מבוססת על כיווני הרוח.

אגב, קואופרטיב האנרגיות המתחדשות שוקל להכנס לתחום הקמת טורבינה קהילתית.

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to מודדים

  1. ראובן says:

    יפה מאוד. אגב, תשאל אותו מה הוא חושב לשים שם. יש סיכוי לראות סופסוף טורבינה מודרנית בארצנו?

  2. חנן says:

    לא יודע – אך זה יהיה מודרני בטוח!

Leave a Reply

Your email address will not be published.