The L-Prize

משרד האנרגיה האמריקאי יצא לאחרונה עם תחרות פיתוח טכנולגיית תאורה מבוססת מצב מוצק – Ledים – המכונה L-Prize.

המטרה – 150 לומן לוואט!! הגרף למטה מראה שמטרה זו כבר מושגת בגופי התאורה המאירים את הרחובות, אך אנו רחוקים ממנה מאוד בנורות הביתיות.

תאורת Ledים קיימת זה זמן רב, בארץ אפשר למצוא מספר חברות המשווקות אותה למטרות עיצוב בעיקר.תאורת לדים מבטיחה מכיוון שאורך החיים שלה ענק – 100,000 שעות ויותר, לעומת 5,000-10,000 בקומפקט פלורסנט ופלורסנט, וכמות מגוכחת של 700-1000 בנורות ליבון. נורות קומפקט פלורסנט יותר חסכוניות היום מנורות Led, אם כי הפערים מצטמצמים. הנה נצילות של גופי תאורה בשוק נכון ל-2005

. נצילות תאורות שונות

הגרף מראה נצילות תאורה, לומן לוואט. לומן היא יחידת תאורה, יחידה מאוד מענינת שמכמתת את עוצמת התאורה לפי הספקטרום שעין אנשוית יכולה לספוג (שזה הרי מה שמענין אותנו!). וואט, הוא מדד ההספק החשמלי שהנורה צורכת. . ההבטחה של נורות לד – הפוטנציאל – הוא נצילות תאורה גבוהה יותר מנורות קומפקט פלורסנט. הבעיה היום היא מחיר. נורת לד 3 וואט עולה כמו נורת קומפקט פלורסנט 20 וואט. התוצאה, היא שמי שמציע גופי תאורה מלאים (כאלה שאפשר להבריג למשל לבית נורה סטנדרטי) מגיע למחירים מצחיקים (הלינק הזה הוא מוצר לדוגמא – אך לא אפשרי שב-3 וואט הוא מאיר כמו נורת 60 וואט ליבון. אולי 30 לעומת 60 וגם זה נשמע טוב מדי להיות אמיתי. כפי שאמרתי, לנורות לד הפוטנציאל לעבור את הקומפקט פלורסנט, אך היום הם בין פי 1.5 ל-2 יותר טובות מהליבון בלבד, לעומת פי 4 עבור הקומפקט פלורסנט)?

מה צופן העתיד – הנה התוכנית של חברה מובילה בשוק, נכון ל-2005 –

תוכנית מחקר - לדים - cree

התחרות של ה-DOE האמריקאי לבטח יעזור למגמה הזו להצליח.

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.