איך צריך ללמוד (תרמודינמיקה)

ל-Khan academy התוודאתי דרך TED. אני נזכר בהם מדי פעם, אבל אתמול נזכרתי בהם באופן מיוחד. תרגלתי תרמודינמיקה הסמסטר, בפקולטה לאווירונאוטיקה. ותרמודינמיקה זה לא מקצוע קל במיוחד מבחינה הבנתית. אנטרופיה, אנטלפיה, ומה שביניהם. אבל היחס שלנו אל לימוד המקצוע הזה – כמו כל שאר המקצועות – הוא מבחנים. מבחן בסוף הקורס, שהיה אתמול, שהציון בו יקבע אם עברת או לא את הקורס. האם הוא יקבע אם הבנת או לא הבנת תרמודינמיקה? נו, כולנו יודעים שלא ממש. הוא יקבע אם אתה יודע את הקונספטים הדרושים לפתרון הבחינה בציון העובר. לא יותר, ולעיתים – שאלות אמריקאיות – אף פחות. מכיוון שכל ידע נבנה על ידע קודם, פער שנוצר עקב מעבר של מבחן בציון נמוך, שמספר בעצם את העובדה שלא ממש הבננו את החומר, ימשיך הלאה ויצור איזה חור הבנתי בפירמידת הידע שלנו. הגישה של סלמאן קאן וה-Khan academy שלו ללימוד אם כן תמיד עולה לי מחדש. אני שלחתי את ה-TED של היזם שלה לכל מיני חברים במשרד החינוך. הפואנטה היא מאוד פשוטה – על בסיס ההרצאות שלו ב-youtube ניתן ללמוד הרבה מהבסיס של מתמטיקה,פיסיקה וכדומה. אבל זה הבסיס. הרעיון הוא לקחת את זה ולשנות את שיטת הלימוד בשני אופנים חשובים – אחד: הזמן של המורים עם התלמידים לא הולך על הקראת ספרי הלימוד (את זה הם כבר עשו בבית מול youtube) אלא עם עבודה בקבוצות ואחד על אחד. ושניים – וזה מהותי ורלוונטי גם לתלמידי תרמודינמיקה בפקולטה לאווירונאוטיקה בטכניון למשל – המבחן, שבא בין מעבר מקורס אחד לשני, נעשה במחשב, ואין דבר כזה לקבל תשובה לא נכונה ולעבור הלאה. התלמיד עובר הלאה רק כשהוא פתר את כל התרגילים נכון. הוא עושה את זה בביתו, בקצב שלו, בלי סטופר או שום דבר, וזה עובד. רק 100% הבנה מעבירים אותך הלאה.

אני מניח שחלקכם מיד חושבים על העתקות – אם אני יושב בבית לבד ופותר את זה, מה ימנע ממני להעתיק את התשובות ממשהו? אז אני מניח שהמורים בזמן הקבוצתי או אחד על אחד, יכולים להגיע לכל תלמיד ותלמיד, והם יוכלו לבחון את זה. אבל התוצאה מהפיילוט שאקדמיית קאן מעבירה בארה”ב הוא מוצלח מאין כמותו, ומראה שהתלמידים רוצים ללמוד, והשילוב של טכנולוגיה עם לימודים יכול להיות לא פחות מנהדר.

About חנן

טיסנאי (חופשיים) שעשה הסבה תחביבית לטורבינות רוח קטנות אחרי הצבא (2001). בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל בטכניון (2006), ומכון ויצמן (Msc אנרגיה סולארית וארוסולים 2010), עוסק ועסק בתחום אנרגיית הרוח (בונה טורבינות רוח מ-2001) , אנרגיה סולארית (PV ותרמית), אופניים חשמליים (עוסק בתחום מ-2005) ואנרגיות מתחדשות בכלל. נכון ל-2011 - עושה דוקטורט בטכניון, בנושא "מיקום אופטימאלי של טורבינות רוח באזור הררי".
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to איך צריך ללמוד (תרמודינמיקה)

  1. עופר says:

    תודה על הכתיבה כאן, האתר שלו (חאן או קאן?) השתפר דרמטית ושילוב התרגילים והממשק מרשימים ביותר, חבל שאין גרסה עברית עדיין 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.